Omzet detailhandel ruim 3 procent hoger in tweede kwartaal

dinsdag, 16. augustus 2022 – 9:22 Den HaagDe detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2022 ruim 3 procent meer om dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De hogere omzet heeft te maken met hogere prijzen, het volume (de omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) nam met ruim 3 procent af. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Minder verkopen in de foodsector

In de foodsector was de omzet bijna 3 procent hoger ten opzichte van een jaar eerder. De prijzen namen de afgelopen kwartalen flink toe, het volume lag ruim 5 procent lager. Zowel supermarkten als speciaalzaken, zoals slagerijen en kaaswinkels, zetten meer om terwijl de volumes daalden.

6 procent meer omzet in non-foodsector

De non-foodsector zette 6 procent meer om dan in het tweede kwartaal van 2021. Het volume was vergelijkbaar met een jaar eerder. Binnen de non-foodsector waren grote verschillen tussen de branches. Vooral kledingwinkels en schoenenwinkels boekten grote omzetstijgingen. Meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en in witgoed zetten juist minder om dan vorig jaar. De volumes in deze branches daalden in het tweede kwartaal met 9 tot 13 procent.

Online omzet 10 procent lager

In het tweede kwartaal van 2022 was de online omzet van de detailhandel 10 procent lager dan een jaar eerder. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de multichannelers, was 11 procent lager. Pure webwinkels zetten 9 procent minder om.

Beursblog: Walmart en Home Depot stutten Dow; Nasdaq zakt weg

Na een positieve weekstart kabbelt de AEX dinsdag naar een nipt verlies. Beleggers doen vooral Adyen in de uitverkoop. Staalconcern Arcelor ligt goed in de markt. Philips kan ook op kopersinteresse rekenen na de melding over het vroegtijdige vertrek van topman Frans van Houten.

Is het beursblog hieronder niet zichtbaar, klik dan hier.

Huis kopen voor studerend kind? Mogelijk flinke overwaarde, maar ook veel haken en ogen

Premium

Het beste van De Telegraaf

Een kamer huren is duur, maar een huis kopen voor je kind is ook niet zonder risico.

Een kamer huren is duur, maar een huis kopen voor je kind is ook niet zonder risico.

Amsterdam – De huur voor een studentenkamer loopt de spuigaten uit. Tegelijkertijd is de prijs van koopwoningen de afgelopen jaren in een stijgende lijn omhoog gegaan. Is het dus een goed idee om een appartement te kopen voor je studerende kind? „Er zijn wel veel haken en ogen.”

Veel ondernemers starten pas na jaren twijfel: ’Voelde als sprong in het diepe’

Premium

Het beste van De Telegraaf

Martijn van der Veen (l.) tijdens een van zijn wijnproeverijen.

Martijn van der Veen (l.) tijdens een van zijn wijnproeverijen.

Amsterdam – Drie tot vijf jaar nadenken voor iemand besluit ondernemer te worden is heel gewoon. Dat blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel. Zzp’ers doen er iets korter over, maar stoppen vaak weer na een paar jaar. Afgelopen maand gingen iets meer dan 20.000 nieuwe bedrijven van start, terwijl bijna 10.000 ondernemers het bijltje er bij neergooiden.

Kentering op woningmarkt: negatieve prijsontwikkeling in 151 gemeenten

maandag, 15. augustus 2022 – 10:50 RotterdamIn juni 2022 was de prijsontwikkeling op de Nederlandse woningmarkt 0,5% lager dan in mei, waardoor de gemiddelde prijsstijging uitkomt op slechts 0,2%. Deze ontwikkeling past volgens Ortec Finance in de dalende tendens van de afgelopen maanden waarbij het aantal gemeenten met een negatieve prijsontwikkeling sterk toeneemt.

Was er in mei nog sprake van een negatieve prijsontwikkeling bij 61 gemeenten, in juni zijn dit er al 151. Ook op provinciaal niveau zet deze trend door: in Zeeland is de daling van -0,03% toegenomen naar ruim -0,3% in juni. Fors meer dan in Zuid-Holland en Limburg, die eveneens een daling laten zien.

De prijsstijging valt op jaarbasis deze maand bijna 2% lager uit dan vorige maand. In mei 2022 was de gemiddelde prijsstijging op jaarbasis 17,5%, in juni is dat gedaald naar 15,6%. Deze ontwikkelingen wijzen na jaren van stijgende prijzen in de richting van een kentering op de woningmarkt.

Aantal transacties stabiel, minder overbiedingen

Die kentering is er vooralsnog niet in het aantal verkopen. Met 15.000 transacties was het aantal verkochte woningen in juni 2022 vergelijkbaar met dat van de maand ervoor en met dezelfde maand vorig jaar. Het betreft hier uitsluitend woningtransacties door natuurlijke personen in niet-verhuurde staat, wat een goede inschatting geeft van het aantal woningen dat daadwerkelijk op de markt verschijnt.

De kentering is wel zichtbaar in het aantal keer dat werd overboden op de vraagprijs. De onderstaande grafiek laat zien dat er voor alle woningtypen in juni minder overbiedingen waren.

Zwaar weer in winkelstraat: verkopen bij bouwmarkten en meubelzaken dalen hard

Dit blijkt uit cijfers van het CBS over het tweede kwartaal van 2022. Over de hele linie groeide de winkelomzet in de maanden april, mei en juni met ruim 3%, maar daalde het volume ook met ruim 3%. De verkopen via internet daalden in het tweede kwartaal zelfs met 10%, vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Bij winkeliers die alleen online verkopen, daalde de omzet met 9% en bij winkeliers die stenen winkels combineren met een webshop was de omzetdaling met 11% iets groter.

Door de sterke inflatie groeide de omzet in levensmiddelenwinkels met bijna 3% terwijl het verkochte volume met ruim 5% daalde. De supermarktomzet groeide 2,5% terwijl de klanten 5,6% minder producten kochten. Speciaalzaken presteerden iets beter met een grotere omzetgroei (3,4%) en minder volumeverlies (-4,3%) dan bij de supermarkten.

Verschillen

Bij de winkels die niet-levensmiddelen verkopen, zijn er sterke verschillen. Het totale volume aan verkochte producten nam in het tweede kwartaal licht toe (een mager plusje van 0,4%), maar de omzet steeg door hogere prijzen met bijna 6%. De verschillen zijn opvallend. Kledingwinkels (16,8% meer volume, 19,5% meer omzet) schoenenwinkels (11,2% meer volume, 16% meer omzet) en drogisterijen (6,2% meer volume, 9,2% meer omzet) doen het veel beter dan bouwmarkten, meubelwinkels en verkopers van witgoed en consumentenelektronica.

Op de meubelboulevards is het erg rustig geweest. Verkopers van meubels en woninginrichting zagen hun omzet met 2,6% dalen, terwijl het verkochte volume met liefst 13% is geslonken. Hogere prijzen houden het omzetverlies nog enigszins beperkt. Dit is ook het beeld bij bouwmarkten en verkopers van keukens en vloeren waar de omzet ruim 3% daalde bij een volumeval van bijna 11%. Verkopers van witgoed (zoals wasmachines en vaatwassers) en consumentenelektronica noteerden een bijna 4% lagere omzet bij een volumedaling van 8,7%.

Faillissementen

Het aantal faillissementen neemt volgens het CBS sinds het najaar van 2021 weer toe. De 46 faillissementen in het tweede kwartaal, zijn er 21% meer dan in dezelfde periode in 2021 (38 faillissementen). Dat is nog altijd behoorlijk minder dan voor de coronapandemie, maar ondernemers zijn pessimistisch. Naast het personeelsgebrek dat de detailhandel ook raakt, verwacht een meerderheid van de winkeliers die het CBS heeft gesproken, dat de inflatie nog lang niet ten einde is.

De coronasteun is opgehouden en uitgestelde belastingen worden in oktober alsnog geïnd. Bovendien zijn de zorgen reëel over het vermogen van consumenten om in het najaar hun rekeningen voor energie, brandstof en boodschappen te kunnen betalen. Ook dit draagt bij aan het negatieve sentiment in de winkelstraat.

Ondernemers worden vaak rasoptimisten genoemd, maar nu registreert het CBS bij 15% van de winkeliers de verwachting dat het economisch klimaat in de komende maanden verslechtert. Daarmee zijn zij pessimistischer gestemd dan in de voorgaande acht kwartalen.

Donkere wolken boven kottervissers: ’Vloot krimpt tot 15% in vijf jaar’

De bankeconomen baseren zich op de recente saneringsregeling voor vissers die lijden onder de Brexit en de schade aan de sector als gevolg van hoge brandstofkosten en uitbreiding van windmolenparken op de Noordzee. Daarnaast hebben de coronacrisis en het verbod op pulsvissen, vissen met elektrische schokjes in plaats van sleepnetten over de bodem, een gat in de inkomsten van vissermannen geslagen.

Steun brandstofkosten

Een derde van de vissers verwacht door hoge brandstofprijzen in geldproblemen te komen. De toegezegde steun voor dure brandstof blijft nog steeds uit. Daarnaast verbruikt een kotter door het verbod op pulsvissen bijna twee keer zoveel brandstof, omdat het schip weer netten over de bodem moet slepen. Brandstofkosten beslaan tussen de 19 en 37% van de totale kosten bij de kottervisserij, afhankelijk van het soort kotter en waarop gevangen wordt.

De overheid heeft op 18 juli groen licht van Brussel gekregen om voor €155 miljoen de Nederlandse vissersvloot te saneren. Die regeling geldt echter alleen voor vissers die kunnen aantonen dat zij voor minimaal een vijfde van de inkomsten afhankelijk zijn van quota die door de Brexit wordt geraakt.

Innovatie cruciaal

„De overheid wil daarnaast dat de kottervloot niet alleen kleiner, maar ook duurzamer wordt”, legt Jan de Ruyter, sector bankier visserij van ABN Amro uit. „Om dat te bereiken is innovatie cruciaal. Hierbij is het wel van belang dat vissers zicht krijgen op vangsttechnieken die in de toekomst nog zijn toegestaan.”

Voor de langere termijn verwacht ABN Amro dat de vraag naar vis in Nederland en andere EU-landen weer licht toeneemt. Sectorbankier De Ruyter ziet onder vissers dan ook wel degelijk de behoefte om te vernieuwen en hebben zij al veel geïnvesteerd in verduurzaming van de vloot. „De beperking van bodemberoering en het verhogen van selectieve visvangst zijn hier voorbeelden van. In dit opzicht kan de overheid het toekomstperspectief nog vergroten. Zo moeten vissers de ruimte krijgen om te ondernemen, bijvoorbeeld door experimenten in windmolenparken en met nieuwe duurzame vistechnieken. Het is belangrijk dat zij erop kunnen vertrouwen dat zij investeringen kunnen terugverdienen en dat financiering en stimulering beschikbaar blijven.”

De Nederlandse kottervisserij in de Noordzee bestaat uit zo’n 250 bedrijven. De vloot vangt jaarlijks ongeveer 80 miljoen kilogram vis en is goed voor een totale opbrengst van €250 miljoen.

Campers vliegen de deur uit, bedrijven groeien mee: ’Wachttijd al een jaar’

Premium

Het beste van De Telegraaf

Kunnen gaan en staan waar je wil, maar toch met redelijk comfort: de camper is mateloos populair.

Kunnen gaan en staan waar je wil, maar toch met redelijk comfort: de camper is mateloos populair.

Utrecht – Steeds meer Nederlanders ontdekken de aantrekkelijkheid van een camper. Genieten van de ultieme vrijheid en volop avontuur. Het aantal in Nederland geregistreerde campers groeit enorm. Niet zo vreemd dus ook dat het aantal bedrijven in de verkoop, verhuur en reparatie van campers de afgelopen vijf jaar flink is toegenomen.

Waterpeil Rijn wordt kritisch, transport binnenvaart niet rendabel

Op dit moment is het waterpeil zo’n 36 centimeter. De verwachting is dat het ten minste tot donderdag boven de 30 centimeter blijft. Eerder werd verwacht dat het waterpeil deze week tot onder het kritieke niveau zou dalen. Het water wordt gemeten ter hoogte van de Duitse plaats Kaub, tussen Koblenz en Mainz. Daar zakte het vrijdag al tot 40 centimeter. Dat geldt volgens het Duitse Federale Instituut voor Hydrologie als een kritiek niveau voor commerciële scheepvaart. Binnenvaartschepen kunnen nog passeren tot een waterpeil van ongeveer 30 tot 35 centimeter.

Minder productie elektriciteit

De Rijn is in Europa de belangrijkste waterweg voor het vervoeren van brandstof en andere goederen voor de industrie. Binnenvaartschepen nemen al een tijd vanwege het lage waterpeil minder vracht mee.

Het Duitse bedrijf Contargo, dat onder andere vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen containertransporten verzorgt, stopte al met het vervoer over een groot deel van de Rijn. In Duitsland waarschuwde energieleverancier Uniper voor mogelijke verlaging van de productie bij elektriciteitscentrales omdat schepen minder kolen aanvoeren. Staalfabrikant ThyssenKrupp gebruikt schepen die minder diep in het water liggen om zijn fabriek in Duisburg te bevoorraden.

Vervoer per spoor

Mocht de toestand voor de scheepvaart op de Rijn zo penibel worden, dan is Duitsland van plan materialen die belangrijk zijn voor de productie van energie prioriteit te geven op het spoor. Dat valt te lezen in een conceptbesluit van de Duitse ministeries voor Transport en Economie, ingezien door persbureau Reuters.

“Het doel is ervoor te zorgen dat elektriciteitscentrales, raffinaderijen, elektriciteitsnetwerken en andere systeemrelevante infrastructuur blijven functioneren”, staat in het concept. Vervoer van passagiers en vervoer voor de industrie kan ook lager op de prioriteitenlijst komen te staan. De maatregelen zouden indien nodig voor zes maanden gelden.