De mededeling van Toyota is opvallend en vooral een teken dat geen autofabrikant onder de effecten van Covid-19 en het tekort aan semiconductors uitkomt. In tegenstelling tot andere grote autobouwers die hun productieplannen al hadden teruggeschroefd, waren de Japanners er juist in geslaagd om de productie op peil te houden. Toyota had immers grote voorraden opgebouwd na de aardbevingen in 2011.

Degrootste autobouwer ter wereld ging er in eerste instantie vanuit 9,3 miljoen auto’s te produceren. Nu verwacht Toyota dat dit jaar niet meer dan 9 miljoen auto’s van de band afrollen. Die verlaging van de productieprognose heeft overigens geen gevolgen voor de winstverwachting. Die blijft voor dit boekjaar onveranderd op $22,7 miljard.

Toyota haalt veel onderdelen uit Vietnam en Maileisië. Daar kunnen door het coronavirus en de lage vaccinatiegraad fabrieken nog steeds niet op volle toeren draaien. „Het is een combinatie van het coronaviersi en een tekort aan halfgeleiders, maar op dit moment heeft het coronavirus een overweldige impact”, aldus Kazunari Kumakura van Toyota.