Netflix gaf aan in de eerste drie maanden van dit jaar 200.000 abonnees kwijt te zijn geraakt, de eerste daling in tien jaar. Vooraf werd nog op 2,5 miljoen nieuwe abonnees gerekend.

Netflix heeft last van de groeiende concurrentie van andere streamdiensten, zoals Disney+. Ook het terugtrekken uit Rusland speelt het bedrijf parten. In totaal heeft de streamingdienst nog ruim 200 miljoen abonnees.

Ook voor het lopende jaar zijn de verwachtingen laaggespannen. Er wordt eind juni een afname van 2 miljoen abonnees voorspeld.

Netflix geeft al langer aan dat de cijfers de afgelopen jaren vertekend waren. Door de coronapandemie bleven wereldwijd mensen meer thuis en was er veel behoefte aan vermaak. Maar inmiddels kunnen in veel landen mensen weer naar cafés, restaurants en bioscopen en zegt een deel hun Netflix-abonnement op. Ook de toegenomen inflatie speelt een rol als een factor waardoor sommige mensen hun uitgaven tegen het licht gaan houden.

Volgens het bedrijf is verder de concurrentie van andere streamingdiensten toegenomen. De afgelopen jaren gingen onder meer Disney+, HBO Max en in Europa ook Viaplay in steeds meer markten van start.

Tenslotte is ook het delen van inloggegevens een probleem voor Netflix. Het bedrijf zegt dat zo’n 100 miljoen huishoudens de streamingdienst bekijken zonder daarvoor te betalen.

Ondanks de tegenvallende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met 10 procent tot een kleine 7,9 miljard dollar, omgerekend zo’n 7,3 miljard euro. Dat kwam onder meer doordat Netflix de prijzen van zijn abonnementen verhoogde. De winst kwam uit op 1,6 miljard dollar, wat een daling was ten opzichte van een jaar geleden

In de nabeurshandel ging het aandeel Netflix zwaar onderuit. Beleggers reageerden zeer teleurgesteld op de daling van het aantal kijkers.