Zaterdag wordt meteen het maximale aantal van vijftig uit het vluchtschema gehaald, laat een woordvoerder van KLM weten aan De Telegraaf. ,,Die dag zitten we inderdaad meteen aan de top.” Voor de andere dagen, de maatregel blijft ingevoerd tot en met Tweede Pinksterdag, kon hij vrijdag eind van de middag niet zien hoeveel vliegtuigen aan de grond blijven.

Wel stelt hij dat ’in de meeste gevallen’ de mensen die worden omgeboekt op dezelfde dag op hun bestemming zullen zijn. De maatregel is in lijn met wat eerder is afgesproken met Schiphol, dat maatschappijen op basis van vrijwilligheid had verzocht minder van de luchthaven gebruik te maken.

KLM had al meteen aangegeven dat passagiers worden omgeboekt naar andere vluchten. Ook heeft de luchtvaartmaatschappij op bepaalde vluchten stoelen vrijgemaakt, zodat passagiers die hun vlucht of overstap niet halen vanwege drukte op het vliegveld, op een later moment van de dag alsnog kunnen vertrekken.

Daarnaast heeft KLM voor dit weekend bij wijze van proef een alternatief bagageproces opgezet, waarbij bagage later aan boord gebracht wordt. Daarmee wordt voorkomen dat koffers van passagiers die uiteindelijk hun vlucht niet halen, later weer van boord gehaald moet worden.

’Verantwoordelijkheid’

KLM spreekt van ’belangrijke stappen om processen zo in te richten dat ze bijdragen aan een veilige en werkbare situatie op de luchthaven en een goed uitvoerbare en voorspelbare eigen operatie’. De maatschappij zegt te begrijpen dat de reis voor sommige passagiers hierdoor anders loopt dan gepland en vraagt begrip voor deze ’uitzonderlijke situatie’.

Het luchtvaartbedrijf benadrukt tegelijkertijd dat deze acties genomen zijn in het belang van de klanten. „Deze maatregelen moeten eraan bijdragen dat ook dit weekend zoveel mogelijk passagiers en hun bagage goed aan kunnen komen op de eindbestemming.”

KLM zegt met deze beslissingen verantwoordelijkheid te nemen en te zoeken naar oplossingen voor de huidige problemen op Schiphol. ,,KLM roept Schiphol, maar zeker ook andere luchtvaartmaatschappijen nadrukkelijk op hetzelfde te doen in het belang van alle passagiers.”

’Leed te overzien’

Frank Oostdam van de ANVR vermoedt op basis van wat er bekend is dat het leed is te overzien. ,,Het is niet goed voor reizigers natuurlijk, maar afhankelijk van het soort vluchten zou het best overkomelijk kunnen zijn.”

De maatregel van Schiphol dat reizigers pas worden toegelaten tot de vertrekhal als ze maximaal vier uur voor opstijgen aanwezig zijn, blijft voorlopig van kracht, ook in het pinksterweekeinde. Om dit te controleren schakelt Schiphol zogeheten ’Airport Assistants’ en extra kantoorpersoneel in.

Deze mensen kunnen niet in de bagagecontrole worden ingezet, laat een woordvoerder weten, ook al zijn daar handjes tekort. ,,Zij hebben geen autorisatie voor securitycontrole, want dit zijn geen beveiligers.”

Heb jij een Pinkstervakantie geboekt en kom je in de knel doordat de vlucht is omgeboekt? Mail jouw verhaal en telefoonnummer naar m.vink@telegraaf.nl