Dit meldt de Chinese nieuwssite The Paper. China vaardigde als eerste land een vliegverbod uit voor de 737 MAX, enkele uren na een fatale crash met zo’n toestel in Ethiopië begin maart 2019. Dat was al de tweede dodelijke crash in korte tijd, nadat in Indonesië ook een 737 MAX was neergestort.

De oorzaak van beide ongelukken bleek te liggen in een systeem dat de neus van het vliegtuig herhaaldelijk naar beneden drukte in situaties waarin dat niet nodig was. Inmiddels is het toestel weer welkom bij 30 luchtvaartmaatschappijen en 175 landen.

In China mogen de Boeing-toestellen tot nu toe in China niet gebruikt worden. In november kreeg Boeing in de Verenigde Staten het groene licht waardoor de vliegtuigen weer mochten vliegen. In januari volgde ook goedkeuring uit de Europese Unie en Canada.

China is een belangrijke groeimarkt voor Boeing. De positie van het Amerikaanse bedrijf in die markt staat door het vliegverbod onder druk. De eerste testvlucht in het Chinese luchtruim zal volgende week woensdag plaatsvinden.

De 737 MAX 10 zou in 2023 in commerciële dienst moeten worden genomen. Het is de laatste variant die is gepland voor de 737 MAX-familie. Het vliegtuig biedt ruimte aan 230 passagiers en kan met een extra brandstoftank ongeveer 6000 kilometer vliegen.