Door de krappe arbeidsmarkt was het techconcern veel meer geld kwijt aan personeel, waardoor de operationele winst hard daalde. Om de extra uitgaven op te vangen verhoogt het Amerikaanse bedrijf nu de prijzen voor zijn bekendste abonnement, dat voor streamingdienst Amazon Prime.

De resultaten werden goed ontvangen in de avondhandel, waar de koers van het bedrijf 17% omhoogschoot. Eerder die dag tijdens de reguliere handel voor publicatie van de cijfers, was het aandeel 7,8% gedaald.

In de laatste drie maanden van 2021 steeg de omzet tot $137,4 miljard (€120 miljard), wat 9% meer is dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar. Naar eigen zeggen profiteerde Amazon van een historisch grote toeloop op zijn sites tijdens de koopjesfestijnen Black Friday en Cyber Monday.

Krappe arbeidsmarkt

Zoals topman Andy Jassy in het najaar al voorspelde is het voor Amazon ook duurder geworden om pakketjes af te leveren. Door de krappe arbeidsmarkt in de Verenigde Staten is het nu moeilijker om extra mensen te vinden voor distributiecentra dan aan het begin van de coronacrisis, toen veel Amerikanen hun banen verloren.

De operationele winst kwam daardoor uit op $3,5 miljard, bijna de helft van de $6,9 miljard in het vierde kwartaal van 2020. Het gaat om het resultaat voor belastingen en rentebetalingen. De nettowinst verdubbelde juist tot $14,3 miljard, maar dat is grotendeels te danken aan Amazons aandelen in elektrische-autobouwer Rivian, die na een beursgang meer waard zijn geworden.

Om de hogere kosten op te vangen wordt Amazon Prime, een abonnement dat leden een streamingdienst en allerlei voordeeltjes biedt, in de Verenigde Staten per jaar $20 duurder. Deze eerste prijsverhoging voor Prime sinds 2018 gaat eind maart in voor bestaande leden. Wat er met Nederlandse tarieven gebeurt, was niet meteen duidelijk.